niedziela, 6 stycznia 2013

Dieta dla mózgu


Mózg do sprawnego działania potrzebuje bardzo wielu różnych substancji, które wspomogą nasze procesy myślowe myślowe, a zapewnienie ich w odpowiedniej ilości, sprawi, że będziemy mogli wydajnie pracować i w pełni cieszyć się życiem.
dieta mózg pamięć koncentracja Okazuje się że dieta może wyraźnie wpływać na rozwój mózgu oraz IQ, co potwierdzają badania[1]. Jakie więc pokarmy należy spożywać, aby nasz mózg był w dobrej formie?

Paliwo

Zacznijmy od tego najbardziej oczywistego składnika diety. Mózg, jak na swoje rozmiary zużywa znaczne ilości energii, w związku z czym potrzebuje stałego zaopatrzenia. Jej źródłem jest dla niego glukoza (rzadziej ciała ketonowe), którą organizm może pozyskiwać z węglowodanów lub tłuszczów. Nośnikiem energii, który najlepiej zaspokoi potrzeby mózgu będą węglowodany przyswajane stopniowo, przez dłuższy czas, tak aby zapewnić optymalny poziom glukozy we krwi. Funkcję tę dobrze spełnią węglowodany złożone pochodzące z pełnoziarnistych produktów zbożowych. Porcja razowego chleba lub owsianki na śniadanie na pewno zapewni mózgowi dobry start na pierwsze godziny dnia. Także owoce dostarczą nam stopniowo przyswajanej glukozy.

Witaminy, mikroelementy i kwasy tłuszczowe


Spożywając zdrowe pokarmy, wraz z węglowodanami i tłuszczami powinniśmy przyjąć odpowiednią dawkę witamin i mikroelementów. Dobrze się składa, ponieważ wspomniane już wcześniej pełne ziarna są dobrym źródłem witamin z grupy B, które są bardzo ważne dla mózgu i całego układu nerwowego. Dla przykładu witamina B6 jest niezbędna do syntezy dopaminy i serotoniny, które zapewniają odpowiednią komunikację pomiędzy neuronami. W produktach zbożowych znajdziemy także magnez, którego niedobór może przyczyniać się do różnych zaburzeń nastroju[2].

Kolejnymi produktami dostarczającymi to, czego najbardziej potrzebuje mózg są orzechy i nasiona. Większość jest bardzo dobrym źródłem roślinnych kwasów tłuszczowych, np. linolowego, który jest niezbędnym budulcem mózgu i nie może być wytworzony przez organizm z innych tłuszczów.
Orzechy włoskie zawierają dużą ilość kwasu alfa-linolowego, który w organizmie może być wykorzystany do produkcji kwasu DHA, będącego budulcem mózgu. Badanie [3] wykazało, że spożywanie orzechów włoskich wpływa pozytywnie na odpowiedź organizmu na stres.
Niezwykle ważnym dla funkcjonowania mózgu składnikiem, również zawartym w orzechach i nasionach jest kwas foliowy, którego niedobory wpłyną negatywnie na pamięć i koncentrację
Z omawianej grupy oprócz orzecha włoskiego warto wyszczególnić także orzechy laskowe, migdały, siemię lniane i słonecznik.

Było już wspomniane o DHA (należącym do grupy kwasów omega-3), więc czas wspomnieć także o rybach, które są jego znakomitym źródłem, co czyni je kolejnym pożywieniem, które poprawi kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Kwasy omega-3 są niezbędne w budowie otoczek mielinowych, osłaniających włókna nerwowe, chroniących je mechanicznie oraz zapewniających sprawne przewodzenie sygnałów nerwowych.

Antyoksydanty

Inaczej przeciwutleniacze. Są substancjami chroniącymi komórki organizmu - również komórki nerwowe - przed wolnymi rodnikami. Bogatym ich źródłem są na przykład cynamon oraz czarne i czerwone owoce: aronie, jagody, borówki, żurawina, jeżyny, śliwki, maliny i truskawki. Jednym z antyoksydantów jest witamina E, która bogato występuje np. w zielonych warzywach liściastych oraz w wymienionych już orzechach.

Podsumowanie

Wymienione wyżej pokarmy skutecznie pomogą w utrzymaniu świetnej kondycji skomplikowanego organu jakim jest mózg. Należy oczywiście pamiętać, że na nasze samopoczucie wpływa stan zdrowia całego organizmu oraz że zażywanie ruchu na świeżym powietrzu również pozwoli nam myśleć sprawniej.


przypisy
[1] http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10654-012-9715-5
[2] http://mdheal.org/magnesiu1.htm
[3] http://www.sciencedaily.com/releases/2010/10/101004101141.htm

32 komentarze:

  1. Bardzo ważne by wszystkie witaminy były pochodzenia naturalnego - syntetyki to nasz wróg.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkie opisane składniki i wiele innych posiada w swoim składzie dieta strukturalna, która jest zdrowa i naprawdę skuteczna. Dieta strukturalna doskonale sprawdza się podczas odchudzania,a jednocześnie jest zalecana w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych.Zmieńmy nasze dotychczasowe nawyki żywieniowe i sięgnijmy po naturalną zdrową żywność.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mózg też potrzebuje paliwa.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak, orzechy są w tej kwestii niezastąpione. Codziennie, do śniadania dorzucam garść migdałów, nerkowców, orzechów włoskich albo laskowych. Świetna sprawa. Polecam każdemu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dodatkowo duuużo czekolady, seksu i aktywności ruchowej :)

    Zapraszam : www.TrenujmyRazem.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Hallo, świetny post.
    ten temat jest tez dla m,nie bardzo fascynujący. Podajesz orzechy jako nie tylko wyglądem przypominające nasz mozg, ale również bardzo nam przydatne.
    Chce Wam opowiedzieć o przekąsce jaka sobie czasem serwuje gdy mam smak na coś słodkiego.

    Orzechy włoskie
    Orzechy laskowe
    śliwki kalifornijskie
    Słonecznik
    miód

    wszystko mieszam ze sobą i chwilkę pozostawiam by się połączyły. A później to już po prostu pycha. Można dodać jeszcze figi, morele.
    Nie dość ze dożywi mozg, to jeszcze działa wspaniale na jelita, i zapełnia potrzebę cukru na co-najmniej kilka dni

    smacznego
    a aronie: pycha!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy blog, szkoda że trochę mało wpisów:D Mam nadzieje że mój będzie kiedyś wyglądał podobnie. Zapraszam Smakuj Poczuj Doznaj

    OdpowiedzUsuń
  8. Również uważam, że mózg (jak i cały organizm) potrzebuje niezłej dawki paliwa, żeby w ogóle funkcjonować, a co dopiero funkcjonować w taki sposób, jak tego oczekujemy. Sam od jakiegoś czasu prowadzę bloga o zdrowym odżywianiu i wiem, jak ciężko trzymać się tej odpowiedniej diety w czasach, kiedy większość żywności zawiera konserwanty i mało w niej tego, co być powinno, ale dla własnego samopoczucia warto poświęcić trochę czasu i zadbać o swoje odżywianie. Zapraszam też na swojego bloga - aborkowski24.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Cale ciało - nie tylko od zewnarz potrzebuje pielęgnacji. jakiś czas temu znalazłem produkt, dzięki któremu można zaspokoić wszystkie potrzeby naszego organizmu.
    Po przetestowaniu na sobie i rodzince stwierdzam, ze efekty są zdumiewające.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam

    W nawiązaniu do treści zamieszczonych na tej stronie- proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dot. rynku wód mineralnych w Polsce. Ankieta realizowana jest na potrzeby pracy magisterskiej, bedzie przekazana firmie której na podstawie której pisałem pracę, a która jest producentem wód mineralnych. Pomóżcie!
    http://www.ankietka.pl/ankieta/120296/opinie-na-temat-rynku-wod-mineralnych.html

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy artykuł o tym co nasz mózg "potrzebuje" :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Orzechy dobrze wpływają na mózg, a pół żartem mówiąc nawet same są trochę podobne do mózgu :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Polecam też różne suplementy diety. Fajnie działają są bezpieczne zwłaszcza te ze sklepów z ekologiczną żywnością. Ja ostatnio testuję gotu kola i jestem pozytywnie zaskoczona

    OdpowiedzUsuń
  14. O tych orzechach nie wiedziałam ;)
    Jeśli chce ktoś zacząć się odchudzać- Zapraszam: http://beondieteathealthy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Naprawdę dieta dla mózgu to ta, którą warto prowadzić nawet wtedy jeżeli nie mamy ochoty, naprawdę dobry wpis

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytając komentarze nie sposób wspomnieć o tym, że dużo warzyw i owoców swoim wyglądem , kolorem wskazuje na co pomaga. Burak czerwony - krew, fasola nerki, wspomniane orzechy - mózg, marchewka -cerę , etc.
    W artykule zabrakło mi WODY. Jest ona niezbędna dla pracy naszego mózgu. Dlatego min. zalecane są duże ilości picia wody.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawie i odważnie o wpływie jedzenia na myślenie! Każdy powinien to przeczytać.
    Warto dodać o witaminach z grupy B, a konkretnie B12. Jej niedobór to kłopoty ze zdrowiem murowane, w tym spowolniona praca mózgu.
    Jest o tym w artykule: http://www.altermedium.pl/home/jedz-watrobke-bedziesz-madrzejszy/
    Wynika z tego również, że prawidłowy model odżywiania (nie chodzi przecież tylko o mózg) musi zawierać produkty pochodzenia zwierzęcego.
    Ciekaw jestem co o tym myślą wegetarianie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo fajny artykuł. Chciałbym jednak dodać, że dodatkowo nalezy uważać na pochodzenie wymienionych owoców i warzyzw. Nie za duzo daje pozywienie dla mózgu a zatruwanie organizmu. Mam tu na mysli przede wszystkim pestycydy i herbycydy uzywane w nadmiarze w masowej produkcji żywności, jak również konzerwanty w przypadku zywności przetransportowanej z daleka. Naukowcy twierdzą że u przecietniego człowieka mozna obecnie znaleść nawet 500 nowych toksin, których jeszcze 20 lat nie było w ludzkim ciele.

    Właśnie dlatego polecam kupować lokalne produkty bezpośrednio od sprawdzonych rolników, a jakieś czas temu powstała również platform internetowa umozliwiająca takie zakupy: lokalnyrolnik.pl . Ceny potrafią być nawet o 30% nizsze niż w sklepach. Życze wszystkim zdowia i dobrego smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy paliwem dla mózgu nie jest też magnez?

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety zboża źle wpływają na mózg - dostarczają węglowodanów, ale mózg doskonale sobie radzi na ciałach ketonowych. Jest wiele dowodów na to, że zboża potęgują objawy schizofrenii, autyzmu i podobnych schorzeń. Wielu ludzi, którzy przestali jeść zboża twierdzi, że wcześniej byli tacy senni, zmęczeni i otępieni, a teraz nagle mają dużo energii i jasny umysł.

    OdpowiedzUsuń
  21. Artykuł bardzo ciekawy i dobrze objaśniający pewne kwestie. Ważne aby nie zapominać także o odpowiednim dotlenieniu. Dużo osób przemieszcza się praca-dom i zapomina o świeżym powietrzu, a to dla naszego mózgu podstawa...

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo wartościowy arytkuł. Jesteśmy tym co jemy... Pozdrawiam! www.abc-dent.eu

    OdpowiedzUsuń
  23. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdrowego tryby życia?

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzięki za cenne porady dotyczące diety wspomagającej pracę mózgu. Orzechy mogą być fajną przekąską do dobrego filmu. Pamiętajmy o tym że w każdej diecie należy zachować umiar. Dzięki temu, z pewnością będziemy czuć się dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dla chcących poszerzyć swoją wiedzę polecam:
    http://www.levelyouup.pl/health/4-food-to-boost-your-brain/

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam orzechy, ale ze względu na ich kaloryczność nie jem ich często.

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam, chce kupić truskawki do uprawy na działce, na razie zastanawiam się nad wyborem tych sadzonek http://www.domisad.pl/category/sadzonki-truskawek-truskawki-pnace Myślicie że warto się zainteresować? Jestem laikiem w tym.

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetne porady! Z pewnością wcielę je w życie. Mam problemy z sercem i muszę dbać o dietę oraz witaminy. Korzystam z porad serwisu gramozycie.pl. Polecam wszystkim!

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo fajny artykuł. 100% się zgadzam!
    Zapraszam też na ourhappylive.pl

    Pozdrawiam
    Sylwia

    OdpowiedzUsuń
  30. Stary artykuł, ale ciekawie się czyta :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Świetny post! Przy okazji, dla wszystkich z was zainteresowanych tematyką zdrowego odżywiania i nowinek kulinarnych, polecam zerknąć na stronę http://czarny-czosnek.pl/pl/i/Czarny-czosnek/21. Dowiecie się wszystkiego o czarnym czosnku, który na stałe zagościł w mojej kuchni :)

    OdpowiedzUsuń